728 x 90

با یاد مجاهد شهید علی یزدی استوار

مجاهد شهید علی یزدی استوار
مجاهد شهید علی یزدی استوار

محل تولد: قزوین
شغل: فوق دیپلم
سن: 28
تحصیلات: فوق دیپلم
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-2-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


علی یزدی استوار در سال۱۳۳۴ در قزوین به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذراند. وی که از همان سالهای نوجوانی با درد و رنج مردم محروم آشنا شده بود، فعالیت سیاسی مذهبی سیاسی خود را از دوران دبیرستان آغاز کرد.

علی بعد از اخذ دیپلم موفق شد تحصیلاتش را در دانشسرای قزوین ادامه داده و فوق دیپلم بگیرد.

علی که در دوران دانشجویی تحت تأثیر نبرد انقلابی سازمان مجاهدین قرار داشت و آرزوهای خودش را در آرمانهای این سازمان پیدا کرده بود، در فعالیت‌های دانشجویی با سایر دانشجویان هوادار سازمان علیه دیکتاتوری شاه شرکت داشت. تا این‌که در سال۵۴ به‌دلیل همین فعالیت‌ها توسط ساواک شاه دستگیر و به شکنجه‌گاه ساواک آریامهری برده شد. علی قهرمان پس از تحمل شکنجه‌های زیاد و ایستادی بر آرمانهایش در بیدادگاه شاه خائن به ۵سال زندان محکوم شد.

وی در زندان از بودن در کنار مجاهدین بالاترین استفاده را کرد و آموزشهای سازمان را فرا گرفت و به سطح جدیدی از آگاهی نسبت به مبارزه انقلابی مجاهدین نایل شد.

علی مانند سایر مجاهدین در جریان انقلاب ضدسلطنتی توسط خلق محبوبش از زندانهای شاه آزاد شد و بلافاصله فعالیت‌هایش را با شرکت در قیام مردم ایران بر علیه دیکتاتوری شاه شدت بخشید.

علی قهرمان پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی به همراه جمعی از برادران مجاهدش اقدام به تأسیس جنبش ملی مجاهدین در قزوین کردند. وی به مدت ۷ماه تمام وقت و شبانه‌روزی در جنبش ملی مجاهدین در آموزش آرمانهای انقلابی و ضدارتجاعی مجاهدین به جوانان قزوین مشغول بود.

در شهریور سال۵۸ ارتجاع حاکم در وحشت از گسترش استقبال عمومی مردم به‌خصوص نسل جوان و روشنفکر از مجاهدین، چاره را در این دید که با سرکوب و اختناق و راه‌اندازی گله‌های چماقدار مانع از فعالیت‌های قانونی و مسالمت‌آمیز مجاهدین شود و در همین راستا بعد از حملات متعدد به ساختمان جنش ملی مجاهدین قزوین، آن را تعطیل کرد.

علی که هرگز حاضر نبود دست از تلاش در مسیری که انتخاب کرده بود بردارد، بعد ازتعطیلی جنبش ملی مجاهدین اقدام به راه‌اندازی کتابفروشی میهندوست در این شهر نمود.

این کتابخانه به‌دلیل دارا بودن انواع کتابها و نشریات انقلابی و مشخصاً آموزه‌های مجاهدین مورد استقبال طیف گسترده جوانان و دانشجویان و دانش‌آموزان آزاده شهر قزوین قرار گرفت تا جاییکه چندبار مورد یورش دسته‌های چماقدار و پاسداران خمینی قرار گرفت و هر بار اقدام به شکستن شیشه‌ها و تخریب کتابفروشی می‌کردند. اما هر بار با دفاع جانانه همسایگان و مردم غیور قزوین؛ کمیته‌چی‌ها و بسیجیهای زبون، شکست‌خورده و مجبور به فرار می‌شدند. تا این‌که روز۳۰ خرداد سال۶۰ گله‌های چماقدار رژیم کتابفروشی میهندوست را به آتش کشیدند و جز تلی از خاکستر چیزی باقی نگذاشتند.

علی که در میان همرزمان مجاهدش به پرشوری، شادابی شناخته می‌شد. هم‌چنین قاطعیت و جنگندگی‌اش در برابر مزدوران خمینی زبان‌زد یارانش بود.

با پایان فاز سیاسی و شروع مبارزه انقلابی مسلحانه، علی قهرمان نیز مانند سایر مجاهدان، مجبور به ترک خانه و خانواده شد و زندگی مخفی را برگزید. نهایتاً علی قهرمان در اردیبهشت سال۶۲ در تهران به‌شهادت می‌رسد. خانواده‌اش با شنیدن خبر شهادت علی به تمام ارگانهای رژیم مراجعه کردند ولی هیچ اطلاعی از او به‌دست نیاوردند؛ تا آن که مزار او را در بهشت زهرای تهران پیدا کردند که فقط اسم او و تاریخ شهادتش (سال ۶۲) را روی سنگ قبرش نوشته بودند.

در رابطه با نحوه شهادت وی دو قول وجود دارد یکی این‌که در این روز در درگیری مسلحانه با پاسداران جنایتکار خمینی به‌شهادت رسیده و در بهشت زهرا به خاک سپرده‌اند و قول دیگر این است که در تهران شناسایی و دستگیر شده و پس از شکنجه‌های بسیار در اردیبهشت ۶۲ به‌شهادت رسیده است.

مجاهد شهید اکرم یزدی استوار، خواهر علی قهرمان است که سال۶۱ توسط پاسداران خمینی دستگیر شد و پس از ماهها شکنجه توسط جلادان خمینی در زندان اوین، زیر شکنجه به‌شهادت رسید.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba75c8dc-e6bc-4053-b8f7-5d2db1afd962"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات