728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمد زینالی رفیع

مجاهد شهید محمد زینالی رفیع
مجاهد شهید محمد زینالی رفیع

محل تولد: تبريز
شغل: معلم زبان انگلیسی
سن: 32
تحصیلات: -
محل شهادت: زنجان
تاریخ شهادت: 19-3-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید محمد زینالی رفیع متولد ۱۳۳۶ در تبریز از همان سن کم با فراز و نشیبهای زندگی آشنا بود و محبوبیت خاصی در بین دوستان و خانواده اش داشت. او تحصیلات دانشگاهی اش را با موفقیت تمام در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه تبریز گذراند و در دوران خدمت سربازی اش بود که انقلاب سال ۵۷ بوقوع پیوست.
محمد از آنجاییکه در آن سال‌ها با سازمان مجاهدین خلق ایران آشنایی پیدا کرده بود همزمان با خروش مردم علیه دیکتاتوری شاه ، پادگان را ترک کرده به صف انقلابیون پیوست.
بعد از پیروزی انقلاب در آموزش و پرورش استخدام و در شهر میانه شروع به تدریس زبان انگلیسی کرد.
محمد بخاطر مسئولیت پذیری که داشت در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران، فعالیت چشمگیری در شهر میانه شروع کرده و سپس به زنجان رفته و به فعالیتهایش ادامه می دهد تا اینکه اوایل سال ٦١ در زنجان دستگیر و در مدت کمتر از دوماه زیر شکنجه های وحشیانه دژخیمان زندان به شهادت می رسد.
مادر این مجاهد شهید با تلاش زیاد موفق می شود جلادان را مجبور کند تا اجازه ملاقات با فرزندش را بگیرد . اما جلادان خون آشام به شرطی قبول می کنند که فقط از دور ببیند بدون اینکه صحبتی با وی بکند.
بدین ترتیب مادر این شهید قهرمان در این ملاقات می بیند محمد روی ویلچر است دست و پاهاش شکسته و سرش را نمیتواند روی گردنش نگهدارد . ناگهان سرش افتاده و نگهبان سرش را دوباره صاف کرده یعنی خودش قادر نبوده اینکار را انجام دهد. مادر با دیدن این صحنه زجر آور همانجا روی زمین افتاده و از حال می رود.

فردای آن روز که مادرش با نگرانی تمام دوباره به دیدار محمد می رود پاسداران جنایتکار می گویند: دیشب محمد با ملافه خودش را حلق آویز کرده است. این مادر دردمند تعریف می کرده که وقتی این خبر را شنیدم رفتم وسط میدان نزدیک زندان روی چمنها دستهایم را گذاشتم روی گوشهایم تا میتوانستم فریاد زدم مردم جمع شدند پرسیدند چی شده گفتم ایا کسی که دست و پاهاش شکسته و سرش را نمیتواند روی تنش نگهدارد میتواند خودش را حلق اویز کند!
گفتنی است که مادر تنها جمله ای که در ملاقات از محمد می شنود طلب بخشش بوده است.

بدین ترتیب جلادان رژیم خون آشام در تاریخ ١٣٦١/٣/١٩ با ادعای اینکه او خودکشی کرد بعد از شکنجه های فراوان محمد را به شهادت رسانده و شبانه در قبرستان پایین شهر زنجان دفن می کنند .مقاومت محمد قهرمان جلادان را در بهت و حیرت فرو برده بود طوریکه دادستان جلاد(الماسی )  گفته بود محمد در ایمانش استوار و مقاومتش پایدار بود

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


photo_۲۰۱۸-۱۰-۱۱_۰۱-۱۱-۳۹

محمد زینالی رقیع

محمد زینالی رفیع

محل تولد: تبریز
شغل: معلم زبان انگلیسی
سن: ٢٥ ساله
تحصیلات: لیسانس ادبیات - زبان انگلیسی
محل شهادت: زنجان
تاریخ شهادت:19-03-1361
محل زندان: زنجان

 

تصویر مزار شهید


 

_۲۰۱۸-۱۰-۱۱_۰۱-۱۱-۴۵.jpg

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0d7bdd6-a7ee-4e3d-848a-48e60c2bcf3a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات