728 x 90

با یاد مجاهد شهید رضوان رفیع پور

مجاهد شهید رضوان رفیع‌پور
مجاهد شهید رضوان رفیع‌پور

محل تولد: -
شغل: -
سن: 0
تحصیلات: -
محل شهادت: -
تاریخ شهادت: 0-0-0
محل زندان: -

زندگینامه شهید


شهریور سال۱۳۶۳ مادر مجاهد رضوان رفیع‌پور پس از ۹ماه تحمل شکنجهٔ وحشیانه در زندان اوین (بهمراه ۹۲نفر دیگر از زندانیان مجاهد و مبارز) به‌دستور خمینی خون‌آشام تیرباران گردید، و با شهادت این مادر دلیر مجاهد خلق، ستاره‌ای تابان در کهکشان پرفروغ مادران قهرمان مجاهد خلق به درخشش درآمد.

مادرانی که طی سال‌ها فعالیت انقلابی دوشادوش فرزندان مجاهد خود، نشان داده‌اند که در اوج آگاهی و ایمان و سرشار از عواطف عمیق و مقدس مادری، قهرمانان مقاومت و جانبازی در تمامی صحنه‌های مقاومت انقلابی هستند.

مجاهد شهید مادر رضوان رفیع پور یکی از این قهرمانان مجاهد خلق بود که خاطره مقاومت و جانبازیش برگی درخشان از حماسه مقاومت مجاهدین در مقابل رژیم خمینی است.

مادر مجاهد رضوان رفیع‌پور که به هنگام شهادت ۴۳ساله بود، در سالهای ۵۵ و ۵۶ با مسایل سیاسی و مبارزاتی آشنا شد. تا قبل از آن، او متأثر از دردها و محرومیتهای توده‌های محروم نمی‌توانست به زندگی راحت و آرام تن داده و چشم و گوش خود را بر واقعیت دردناکی که در پیرامون خود مشاهده می‌نمود، ببندد و لذا با کمکهای خیریه‌ای درصدد انجام مسئولیت خود بود.

اما به تدریج با کسب آگاهیهای سیاسی بیشتر، این نکته را دریافت که تا وقتی رژیم وابسته و غارتگر شاه بر جان و مال و مقدرات مردم حاکم است، نمی‌توان امیدی به بهبود وضع مردم داشت و لذا باید بفکر راه دیگری بود.

دفاعیات گل سرخ انقلاب ایران مهدی رضایی و زندگینامه‌ها و دفاعیات دیگر شهدای مجاهد خلق در او تأثیری شگرف و تعیین‌کننده داشت، و از آن پس با اعتقاد به راه و آرمان مجاهدین، در مسیری روشن و انقلابی گام نهاد و مرحلهٔ جدید زندگی خود را آغاز کرد.

مادر رضوان با شور و علاقهٔ خاصی همواره درصدد بود تا هر چه بیشتر با مجاهدین آشنا شده و از آنان بیاموزد.

لذا در جهت برقراری ارتباط با خانواده‌های شهدا و اسرای مجاهد و شرکت در فعالیت‌های آنان می‌کوشید و عشق و علاقهٔ عمیقی در او نسبت به شهدای پرافتخار و اسرای قهرمان مجاهد وجود داشت.

پس از پیروزی انقلاب و تشکیل ستادهای علنی سازمان، مادر به آرزوی خود و برقراری ارتباط با سازمان و فعالیت در صفوف مجاهدین دست یافت.

و او با تمام وجود از هر‌ آنچه داشت و از دستش بر‌می‌آمد، در راه سازمان دریغ نکرد، مادر رضوان پس از عضویت در انجمن مادران مسلمان منطقهٔ جنوب و شرق تهران، در تمامی فعالیت‌های انجمن شرکت داشت. از جمله بسیاری از روزها، ساعتها به پخش نشریه مجاهد در مناطق مختلف تهران مشغول بود و یا همراه با دیگر مادران مجاهد، با تشکیل نمایشگاههای خیابانی، کانونهای بحث و افشاگری و آگاهی را در نقاط مختلف به‌وجود می‌آورد.

پس از ۳۰خرداد۶۰ نیز مادر قهرمان مجاهد رضوان رفیع‌پور هم‌چون صدها مادر قهرمان مجاهد خلق، دوشادوش فرزندان مجاهد خود قدم به میدان مقاومت انقلابی گذاشت و پذیرای مسئولیتهای جدید و بسیار خطیر خود در این مرحله شد.

از جمله در جریان تظاهرات پرشور ۵مهر۶۰ مادر رضوان مسئولیت بخشی از تدارکات برای صحنه را به عهده داشت.

او با جسارت و هوشیاری قابل تحسینی مسئولیت خود را به انجام رساند و در همان روز به‌دنبال آغاز کشتار وحشیانهٔ پاسداران جنایتکار، با شناختی که از منطقهٔ درگیری داشت تعدادی از میلیشیای قهرمان را از چنگ پاسداران خارج ساخت.

مادر رضوان در جریان یکی دیگر از مأموریتهای انقلابی خود، به همراه مجاهد شهید مهرداد رفیعی (مختار) به اصفهان رفت.

در جریان این سفر و طی درگیری نابرابری که روی داد، مهرداد به‌شهادت رسید و مادر با وجود آن‌که از ناحیهٔ پا به‌شدت زخمی شده بود، توانست از چنگ پاسداران جنایتکار گریخته و به تهران بیاید.

در آذرماه ۶۲ مادر رضوان دستگیر شد و از همان ابتدا شدیداً تحت شکنجه قرار گرفت، پس از طی دوران بازجوییهای اولیه دژخیمان خمینی که نتوانسته بودند کوچکترین اطلاعاتی از او در رابطه با فعالیت‌هایش به دست آورند، او را برای شرکت در مصاحبهٔ تلویزیونی شدیداً شکنجه قرار دادند.

مادر به یاران اسیر خود گفته بود: «مگر نه این‌که مجاهد باید در تمامی طول زندگیش مقاوم باشد، به من می‌گویند که در تلویزیون صحبت کرده و به نفع خمینی حرف بزنم، اما من اگر جانم را هم بدهم، از راهم یعنی راه مجاهدین دست نمی‌کشم» …

به راستی نیز که این مجاهد قهرمان بر این قول خود وفادار ماند و به‌رغم ماهها شکنجه و آزار، کوچکترین سستی و تزلزلی در عزم آهنین او راه نیافت.

سرانجام مادر مجاهد رضوان رفیع‌پور همراه با ۹۲تن دیگر از اسرای مجاهد و مبارز در ۱۹شهریور۶۳ در زندان اوین بشهادت رسید.

مزدوران خمینی پیکر پاک او و ۲۲تن دیگر از شهدا را که جملگی از زندانیان بسیار مقاوم یکی از بندهای زندان اوین بودند، در یک قطعهٔ بهشت زهرا به خاک سپردند.

درخشش چنین ستارگان تابناکی فرا راه انقلاب نوین خلق ما، یکی از دلایل و نشانه‌های حتمی پیروزی خلق ماست.

یاد مادر قهرمان مجاهد خلق رضوان رفیع‌پور گرامی باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d8216253-ef58-4ed9-8ecd-036fb88328bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات