728 x 90

مجاهد شهید کورش سعیدی - رزم آوری پاکباز، خلاق و مبتکر

کوروش سعیدی
کوروش سعیدی

محل تولد: تهران
شغل:
سن: 54
تحصیلات: مهندس برق و کامپیوتر
محل شهادت: اشرف
تاریخ شهادت: 10-6-1392
محل زندان: -

 

زندگینامه شهید


متولد ۱۳۳۸ ـ تهران
مهندس برق و کامپیوتر از دانشگاه usc آمریکا

 «نیکوان رفتند و سنتها بماند
وز لئیمان ظلم و لعنتها بماند
اندر آیید ای همه پروانه وار
اندرین بهره که دارد صد بهار
جان فشان ای آفتاب معنوی
مر جهان کهنه را بنما نوی
بوی لطف او بیابانها گرفت
ذره‌های ریگ هم جانها گرفت
ما بها و خونبها را یافتیم
جانب جان باختن بشتافتیم».
 
کورش این اشعار را در وصیت نامه‌اش نوشته بود. انتخاب این اشعار بیانگر روحیه و جهان‌بینی ژرف اوست. کورش با این جهان‌بینی، انتخاب کرده بود که تن به ذلت ندهد و برای آرمانهای والای انسانی جانفشانی کند و بهای این جانفشانی را با خونش بپردازد.
خودش در مورد زندگیش نوشته بود:
 «در سال۱۳۳۸ در یک خانواده مرفه به دنیا آمدم… مادرم کرد و پدرم ترک بودند… آشنایی من با فعالیتهای سیاسی از سن 16سالگی شروع شد».
«… بعد از آمدن به خارج از کشور در سال ۱۹۷۸… با مطالعهٴ نشریه مجاهد و کتابهای سازمان… به فعالیت سیاسی مشغول شدم. در این راه برای فعالیت بیشتر در اواخر سال سوم شهر اورگان را ترک کردم و به لس‌آنجلس که مرکز انجمن آمریکا در آن زمان بود، آمدم و مسئولیتهای بیشتری گرفتم، بعد از چند ماه، قبل از پایان دوران تحصیلی در رشته مهندس برق و گرفتن مدرک تحصیلات خود را قطع کردم و به‌صورت تمام وقت… فعالیت خود را شروع کردم».
کورش در آمریکا از تمامی امکانات برای یک زندگی راحت برخوردار بود. علاوه بر آن راه را برای رسیدن به مدارج تحصیلی عالی و منصبهای عالی باز می‌دید. ولی او به‌دنبال گمشده‌ای بود. نام این گمشده آزادی بود. آزادی مردم ایران. کورش می‌دانست که برای آن باید بها پرداخت. او در وصیتنامه‌اش نوشت:
 «با اندوخته تمامی علم و درس خود در راه رسیدن به آزادی و رهایی از تمامی رنجهای بشری، ایدئولوژی توحیدی مجاهدین را انتخاب نمودم».
پس از این انتخاب او در کسوت ارتش آزادیبخش به سرعت آموزشهای نظامی را فرا گرفت و به یکی از برجسته‌ترین فرماندهان گردان توپخانه تبدیل شد یکی از همرزمان او در این باره نوشته است:
 «در قسمت دیدبانی توپخانه آموزش می‌دیدم. بعد از گذراندن آموزشهای اولیه به ما گفتند که کورش و مجاهد شهید بیژن آقازاده که او نیز در آمریکا تحصیل کرده بود، روی یک کامپیوتر دستی طرح محاسبات را پیاده کرده‌اند و به جای این‌که روی نقشه هدف کار کنید می‌توانید با به‌کارگیری کامپیوتر دستی خیلی سریعتر اطلاعات هدف را به دست بیاورید و سرعت آتش توپخانه را چند برابر بالاتر ببرید».
رزم مجاهد قهرمان کورش سعیدی در طول ده سال پایداری در اشرف و در زیر شدیدترین محاصره‌ها و فشارها و حمله و هجومهای بی‌رحمانه، اوج دیگری گرفت. یکی دیگر از مجاهدان در مورد کارهای علمی و تخصصی کورش در دانشگاه ایران قرار داشته نوشته است:
 «بعد از حمله مزدوران به اشرف در ۱۹فروردین۱۳۹۰ در زمینه آب و برق هم به دستور مالکی برق اشرف را قطع می‌کردند یا این‌که در شبانه روز بسیار کمتر از نیاز ساکنان سهیمه برق می‌دادند، کورش طرح صرفه‌جویی در مصرف برق را برنامه‌نویسی کرد و در طول ساعت برنامه صرفه‌جویی توسط کامپیوتر به دستگاه انتقال نیروی هر مقر اعمال می‌شد و با این شیوه کار فشار ناشی از کمبود برق بر روی مجاهدین اشرف را به حداقل رسانده بود. این طرح یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی بود».
یکی دیگر از همکاران کورش نیز در مورد او نوشته است: «کورش سعیدی مسئول دانشکده برق و الکترونیک دانشگاه ایران در اشرف بود. در دوره انرژی خورشیدی که در دانشگاه ایران اشرف برگزار شد او مسئول این دوره بود. و مسئولیت تولید پروژه‌های خورشیدی شامل: فر خورشیدی… آبگرمکن خورشیدی، آب مقطرگیری خورشیدی، تحقیقات در مورد مولدهای خورشیدی و صفحات خورشیدی و... از مباحث این دوره بود».
کورش در ۱۰سال پایداری مجاهدین در اشرف، با ابتکارات خود هم با محاصره جنگید. در مرحله بعد او جزو گروهی بود که برای نگاهداری اموال مجاهدین در اشرف ماند. . کورش در آخرین سال حیات پر افتخارش این‌چنین نوشت:
 «یا علی در سال گذشته دشمن هر چه از دستش برمی‌آمد، از موشک‌باران و انواع توطئه‌ها، کمر به درهم‌شکستن عزم وارادهٴ مجاهدین در برابر ذلت و خواری بست، ولی تو خود دیدی که چگونه مجاهدین با زدوزدن هرچه آثار کرسی‌طلبی و انگیزه‌های دنیوی در وادی پرداخت با انقلاب خواهر مریم وارد شدند و هر گونه آثار ضعف و سستی را زدودند».
کورش قهرمان در سحرگاه دهم شهریور به دست آدمکشان عراقی ولایت‌فقیه به‌شهادت رسید و به عهد خونینش با خدا و مردم ایران وفا کرد. سلام بر او روزی که‌زاده شد، روزی که از همه چیز خود برای آزادی مردم ایران گذشت و به مجاهدت برخاست، روزی که در این مسیر شکوهمند به خاک افتاد. بی‌شک، عزم او مشعل راه فرزندان ایران در یکانهای ارتش آزادی خواهد شد و آزادی را برای مردم ایران به ارمغان خواهد آورد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c19cc532-bf29-4515-8a9c-b33c92deb36a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات