728 x 90

نستوه و استوار و مجاهدی تمام‌عیار، نگاهی به زندگی و رزم مجاهد شهید قهرمان مهدی فتح‌الله‌نژاد

مهدی فتح الله نژاد
مهدی فتح الله نژاد

محل تولد: تبريز
شغل:
سن: 62
تحصیلات: مهندس راه و ساختمان
محل شهادت: اشرف
تاریخ شهادت: 10-6-1392
محل زندان: -

 

زندگینامه شهید


آرامش و تواضع مهدی در کنار عزم استوار او برای رهایی مردم ایران، ریشه در انتخاب و پیمانی داشت که این مجاهد قهرمان از ابتدا با خدا و خلقش بسته بود.

«روزی که به سازمان پیوستم به‌خاطر آرمان و ایدئولوژی انقلابی مجاهدین و برای تحقق یک حکومت انقلابی و مردمی بود. روزی که خمینی انقلاب مردم را دزدید و بساط ارتجاع را پهن کرد، متعهد شدم که این رژیم را سرنگون کنم. تا لکهٴ ننگ از دامن اسلام پاک و ارتجاع از ایران و تاریخ ایران زدوده شود».

مهدی فتح‌الله‌نژاد زادهٴ تبریز قهرمان بود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تبریز گذراند و در سال ۱۳۴۸ در ۱۸سالگی وارد دانشکدهٴ فنی دانشگاه تهران شد و از بدو ورود به فعالیتهای دانشجویی ضد رژیم پیوست. مهدی که در رشته مهندسی راه و ساختمان تحصیل می‌کرد، پس از ضربه شهریور ۵۰ و انتشار دفاعیات مجاهدین پیشتاز، با مجاهدین آشنا شد.
از سال ۵۰ تا ۵۲، مهدی به همراه چند تن دیگر از دانشجویان، یک تیم هوادار مجاهدین تشکیل داد و فعالیتهایی از قبیل پخش اعلامیه، کمک مالی به سازمان، مطالعات جمعی و شعارنویسی به نفع مجاهدین را آغاز کرد. در سال53 هنگامی که دورهٴ فوق‌لیسانس را می‌گذراند، هسته آنها ضربه خورد و مهدی نیز دستگیر شد و به 3سال محکوم گردید. وی در زندان قصر در تشکیلات مجاهدین قرار گرفت و با مطالعهٴ دیدگاههای سازمان در زمینه‌های مختلف سیاسی و ایدئولوژیک، شناخت خود را هر چه بیشتر عمق بخشید. مهدی در سال ۵۶ آزاد شد و پس از مدت کوتاهی در تهران در ارتباط با تشکیلات سازمان قرار گرفت. او اندکی قبل از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی به زادگاهش تبریز منتقل شد و در تبریز همراه با سردار شهید خلق موسی خیابانی در قیام نقشی فعال داشت. بعد از سقوط نظام سلطنتی با تأسیس جنبش ملی مجاهدین، فعالیتهای مجاهد قهرمان مهدی فتح‌الله‌نژاد وارد مدار جدیدی شد. او که ابتدا مسئول ستاد اجتماعی استان بود، در اردیبهشت۶۰ مسئولیت جنبش ملی مجاهدین در استان آذربایجان غربی را به عهده گرفت و نقش مهمی در شناساندن مجاهدین و آرمانشان و جلب و جذب جوانان انقلابی این استان ایفا کرد.
پس از ۳۰خرداد و آغاز مقاومت مسلحانه انقلابی مهدی نیز به زندگی مخفی روی آورد و در جریان تهاجمی که در خرداد61 به خانه تیمی آنها در تهران شد موفق به شکستن تور دشمن شد و اندکی بعد به منطقه کردستان اعزام شد.

در کردستان، مهدی که هموطنان کرد در منطقه آلان او را به نام ”کاک بهروز“ می‌شناختند، مسئولیتهای مختلفی را به عهده داشت، از مسئولیت پایگاههای مجاهدین در سالهای ۶۱ و ۶۲ تا فرماندهی پیشمرگان مجاهد در کردستان، پس از تأسیس ارتش آزادیبخش نیز تلاشهای خستگی‌ناپذیر مهدی با فرماندهی یکی از یکانهای توپخانهٴ ارتش آزادی و فرماندهی یکانهای رزمی در نبردهای بزرگ ارتش آزادی‌بخش، هم‌چون آفتاب و چلچراغ و فروغ و مروارید، و فرماندهی یکان مهندسی و مسئولیتهای گوناگون اجتماعی و حقوقی ادامه یافت و مهدی در همهٴ این مسئولیتها، عنصر درخشان مسئولیت‌پذیری و خلاقیت خود را به نمایش گذاشت.
پس از عملیات فروغ جاویدان، مهندس مهدی فتح‌الله نژاد، به‌دلیل تخصصش در کار ساختمان، در قرارگاههای ارتش آزادیبخش راهگشا بود و مایه‌گذاری بی‌حد و حصر و متواضعانه این مجاهد وارسته، در این زمینه نیز درخشش خاص خود را داشت. به‌خصوص که عنصر انقلابی و مجاهدت مهدی، در پرتو انقلاب ایدئولوژیک درونی مجاهدین صیقل خورده و وی را به نمونه‌ای از تعهد پذیری و پاکبازی تبدیل کرده بود. خود او در رابطه با انقلاب مریم نوشته است:
«روزی که به انقلاب خواهر مریم بله گفتم، با خون و نفس، سرنگونی این رژیم دجال ضداسلامی و ضدبشری را ملتزم شدم و خودم را به رهبری سپردم. بنابراین افتخارم این بوده و هست و خواهد بود که مجاهد زندگی کنم، و مجاهد بمیرم».

یقین به حقانیت راه مجاهدین را در سراسر زندگی مهدی قهرمان درخشش ویژه‌یی دارد. در نوشته‌ای از او تحت عنوان نقشه مسیرش در تاریخ ۲۰مرداد ۹۱ چنین می‌خوانیم:
”ما مجاهدین با فریاد تالله لاکیدن اصنامکم و پایداری بر اصول... . از هیچ فتنه و امتحانی باک نداریم و با پذیرش هرشرایطی و هر نامتعینی، با ایمان به پیروزی و با تاسی به پیشوای تاریخی خود مولا علی به پیش خواهیم تاخت».

آخرین مسئولیت مجاهد والاقدر مهدی فتح‌الله‌نژاد، نگهداری اموال مجاهدین در اشرف تا تعیین‌تکلیف نهایی بود. او در ارتباط با این مسئولیت از جمله در نقشه مسیر سال ۹۲ خود نوشته است:
«در این مرحله حساس سرنگونی، با تمام توان و ایمانم در حفاظت از اشرف و دستاوردهای استراتژیک سازمان و پیش‌بردن خط سرنگونی تلاش خواهم کرد… و با رهبری عقیدتیم تجدید پیمان می‌کنم“..
آخرین فراز زندگی پربار مجاهد قهرمان مهدی فتح الله نژاد، درخشانترین و زیباترین فراز مجاهدت ۴۰ساله این مجاهد نستوه بود. خون پاک و جوشان مهدی و همرزمان شهیدش، امروز برانگیزانندهٴ وجدانهای بیدار بشری در سراسر جهان است و فردا روشنی‌بخش قیامها و نبردهای یگانهای ارتش آزادی در سراسر ایران خواهد شد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1620bafb-085d-401a-8aac-660dbe24a329"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات