728 x 90

مجاهد شهید رحمت بلوک نخجیری - سروی ایستاده از تبار سردار جنگل

رحمت بلوک نخجیری
رحمت بلوک نخجیری

محل تولد: لاهيجان
شغل:
سن: 55
تحصیلات: -
محل شهادت: اشرف
تاریخ شهادت: 10-6-1392
محل زندان: -

 

زندگینامه شهید


متولد: ۱۳۳۷ـ لاهیجان
سابقه زندان: ۳
 «من آن گلبرگ مغرورم که می‌میرم ز بی‌آبی
ولی با خواری و ذلت، پی شبنم نمی‌گردم»

 «در مقابل دشمن پلید و همهٴ حامیان کثیف او چون کوه استوار خواهم ماند. اگر زمانه صد بار هم سخت‌تر باشد بر ایستادگی و تعهدم افزوده و با درسی شکوهمند و پایدار آن را در میادین مختلف عیان خواهم نمود».... رحمت بلوک نخجیری

رحمت بلوک نخجیری متولد سال ۱۳۳۷ شهر دلاورخیز لاهیجان بود. همزمان با بالا گرفتن امواج قیامها در انقلاب ضدسلطنتی، رحمت و تعدادی از دوستانش در تابستان57 فعالیت سیاسی ـ اجتماعی خود را با شرکت در تظاهرات ضد شاه شروع کرد. هنوز چند ماهی نگذشته بود که با مجاهدین آشنا شد و همراه با دوستانش به صفوف هواداران سازمان پیوستند.
رحمت پس از پیروزی انقلاب با شناخت بیشتری که از سازمان پیدا کرد، در ارتباط با جنبش ملی مجاهدین قرار گرفت و وارد فعالیتهای تبلیغی از جمله فروش نشریه شد و در زمستان۵۸ به‌طور تمام وقت و حرفه‌ای به سازمان مجاهدین پیوست.
مردم لاهیجان چهره جوانی پرشور را که در میزهای کتاب و نشریه سازمان از آرمان آزادی دفاع می‌کرد فراموش نمی‌کنند.
در سال ۵۹ رحمت از لاهیجان به رشت منتقل شد. پس از ۳۰خرداد به زندگی مخفی روی آورد اما در شهریور ۶۰ در رشت شناسایی و دستگیر شد. رحمت طی سه سال زندان، از عناصر مقاوم زندان بود و در تشکیلات مجاهدین در زندان بسیار فعال بود و مدتی هم مسئولیت تشکیلات را در زندان مالک اشتر برعهده داشت. یکی از همبندان او نوشته است، رحمت نخجیری و شهرام یاسری و حسن غلامپور، موتور محرک زندان بودند و با شور و نشاط و مقاومت خود، روحیه مقاومت و جنگندگی را در سایر زندانیان می‌دمیدند و زندانبانها را به ستوه می‌آوردند.
رحمت در مرداد ۶۴ از زندان آزاد شد. او که تشkه وصل مجدد به سازمان محبوبش بود، بلافاصله پس از آزادی درصدد وصل برآمد و موفق شد بعد از ۴ماه خود را به سایر همرزمان مجاهدش در منطقه مرزی ایران و عراق برساند و سلاح مجاهدت بردارد. رحمت که تا بن استخوان به راهی که برگزیده بود و سختیهای آن آگاهی و عشق داشت در همان روزهای اول وصل مجددش به تشکیلات نوشت:
 «جریان تکامل پرپیچ و خم بوده و سخت و دشوار می‌باشد و ما چنین راهی را طی می‌کنیم بقول امام علی (ع) ”انّ امرنا صعب مستصعب“ ما راه پرپیچ و خم و سختی را در پیش داریم. برای رسیدن به آرمانهای والای انسانی باید این چنین راهی را با دلی پرشور پذیرفت»

رحمت قهرمان در عمل نیز در برابر همه آزمایشها و ابتلاهای این راه صبور و متعهد بود. با تأسیس ارتش آزاديبخش، او با جنگاوری و شور مضاعف در عملیاتی بزرگ آفتاب و چلچراغ و فروغ جانانه جنگید.
اما انقلاب ایدئولوژیک درونی سازمان برای او، افقهای بالاتری از جنگاوری، مسئولیت‌پذیری و فدا گشود. فدای همه چیز برای آزادی و برای رهایی میهن. رحمت بر عزم استوار خود در سال ۹۱ چنین تأکید کرد:
 «… با تمام وجود در راه رهایی خلق اسیر و محبوب خود قدم برداشته و با سرفرازی و شکوه و شیرینی به جنگ تمام‌عیار با نظام پلید آخوندهای دین‌فروش و وحشی ادامه خواهم داد. در این مسیر البته پذیرای هر ابتلایی هستم و نسبت به آنها در درگاه حق‌تعالی شکر گزارم. ”ربّ إنّی لما أنزلت إلیّ من خیرٍ فقیر“

رحمت که مسئولیتهای مختلفی را در ارتش آزادیبخش داشت، نه تنها خود با شایستگی پاسخگوی مسئولیتهایش بود، بلکه تاثیرات انگیزاننده‌ای بر روی سایر همرزمانش داشت. درخشش عنصر صدق و فدا در مجاهد قهرمان رحمت بلوک نخجیری دوران پایداری پرشکوه ده ساله در اشرف چشمگیر بود. سخنان او درمراسم بزرگداشت شهدای قهرمان مجاهد خلق محمدعلی حاج آقایی و جعفر کاظمی، گوشه‌یی از شخصیت انقلابی این سردار مجاهد را نشان می‌دهد:
 «هرشب ستاره‌ای به زمین می‌کشند و باز این آسمان غم زده غرق ستاره هاست
امروز ولی‌فقیه ارتجاع و طلسم‌شکسته دو یار اشرفی، دو یار قهرمان و پایدار ما را جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقایی رو به چوبه‌دار سپرد... .
خون این عزیزان خون این شهدای سرفراز عزم ما اشرفیها را هر چه مستحکمتر و مصمم‌تر می‌کند تا بتوانیم غبار این نظام پلید را درهم بپیچیم. ما شکی نداریم ۱۲۰هزار نفر از رشیدترین فرزندان ملت ایران این راه را طی کردند و ما هم به آنها لبیک گفتیم و مصمم و استوار ایستاده‌ایم».
ایستادگی صبورانهٴ رحمت قهرمان در اعتصاب‌غذای ۷۲روزه بعد از حماسه فروغ ایران نیز گواهی دیگر در اثبات این ادعاست
 ”من هادی نخجیری هستم حدود یک ماه و نیمه که در اعتصاب‌غذا هستم وضعیت جسمی‌ام خب مشخص است رو به تحلیله ۱۰ کیلو وزن کم کردم فشارخون پایینه راه رفتن کار مشکلیه ولی ما خواسته‌های مشخصی رو داریم... . ما تاپایانش هستیم“
رحمت اما، اوج شرافت و کرامت و زیادت را با بوسه خونینش بر خاک اشرف و تابلوی پرشکوهی که در حماسه ۱۰شهریور خلق شد در صفحه تاریخ مقاومت مردم ایران به ثبت داد.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d142945e-9273-4095-8a98-4ac5ada90453"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات