728 x 90

قتل‌عام ۶۷ ـ‌ آمار قتل‌عام ـ شماره ۳۷

قتل‌عام ـ آمار زندانیان سیاسی قتل‌عام شده در سال ۱۳۶۷
قتل‌عام ـ آمار زندانیان سیاسی قتل‌عام شده در سال ۱۳۶۷
۲۹سال از قتل‌عام و اون نسل‌کشی گذشت اما هنوز آمار دقیقی از قربانیان فاجعه و قتل‌عام شدگان در دست نیست.
دیدیم که برای پوشوندن جنایت بزرگ چه وحشی‌گریها و چه شقاوتها کردن؛ از جمع کردن شناسنامه‌های قتل‌عام شدگان و سوزوندن پرونده‌ها تا تخریب مزارها، از ممنوعیت عزاداری و تجمع و مراسم یادبود و سالگرد و... تا محو آثار و دستگیری مادر بیمار و سیمانکاری گورهای جمعی و هزار تهدید و ارعاب و...
و دیدیم که طرح موضوع قتل‌عام زندانیان به بالاترین جرم و مرز سرخ رژیم تبدیل شد و با تلاش گسترده و سیستماتیک مانع از درز اطلاعات و اخبار قتل‌عام شدن.
در نتیجه ـ به‌علت شدت اختناق و تلاش همه‌جانبه برای انکار قتل‌عام ـ اطلاعات و آمار اغلب شهیدان به‌ویژه در شهرستانها هرگز برملا نشد. خدا میدونه چه تعداد تو شهرهای غربی و جنوبی کشور قتل‌عام شدن و چند صدنفر در زندانهای شیراز و اهواز و مشهد و اصفهان و شهرهای گیلان و مازندران سربه‌دار شدن.

 
قتل‌عام ـ آمار برخی از بندها بعد از قتل‌عام
از صد یا صد و بیست نفری که فقط تو یکی از گورهای جمعی رشت آرمیدند اسم بیست یا سی نفر بیشتر فاش نشد. از فاجعه قتل‌عام تو زندانهای شهرهای مرزی هنوز خبری نیست. هنوز آمار روشنی از کسانی که تو شهرهای مختلف یا مناطق ساحلی سلاخی شدن نداریم؛ نمی‌دونیم اونایی که تو گور تیربارون شدن و نیمه جون دفن شدن و عزیزانی که تو گونی و کفن و... تیربارون شدن چه تعداد و کجا بودن. از زندانهای بزرگ وکیل‌آباد و عادل‌آباد که صدها زندانی سرموضع داشتن جز چند نفری که اقوام یا آشناهاشون تونستن اسمشونو برای مقاومت ارسال کنن اسمی و رسمی در دست نیست.
تو این شرایط هر اسم و اطلاعاتی از هر شهید بیانگر دهها شهید بی‌نام نشان و هزاران داغ و درد و آه خانواده‌هاییه که بی‌تاب و بی‌پناه و بیمار شدن...
کسانی که ـ با هر انگیزه‌یی ـ سعی در پایین آوردن آمار قتل‌عام زندانیان سیاسی دارند مبنای قضاوت و تحلیلشون رو ادعای آقای منتظری می‌دونند که تو یکی از نامه‌هایی که به خمینی نوشت به عدد ۲۸۰۰یا ۳۸۰۰ اعدام اشاره کرده در حالی که همین آقای منتظری تو اولین نامه‌یی که به‌تاریخ ۹مرداد ۶۷ (یعنی ۳روز بعد از تشکیل هیأت مرگ تهران) به خمینی نوشت ضمن اشاره به اعدامهای گسترده تصریح کرد: «اعدام چندهزار نفر در ظرف چند روز، هم عکس‌العمل خوب ندارد و هم خالی از خطا نخواهد بود»
این در حالیه که ۹مرداد، قتل‌عام هنوز تو بعضی از شهرها شروع نشده بود؛ حتی تو زندان گوهردشت هم از روز شنبه هشتم مرداد هیأت مرگ مستقر شد. ضمن این‌که سرعت و شتاب اعدامها بعد از دهم مرداد بیشتر شد.

        قتل‌عام ـ بند هشتم نامه اول آقای منتظری به خمینی

با این حساب فقط با استناد به همین جمله «اعدام چندهزار در چند روز» ـ اگر فرض کنیم فقط یک ماه اعدامها جریان داشته ـ میشه به عدد بیش از ۳۰هزار رسید. البته می‌دونیم تو بعضی از شهرستانها قتل‌عام تا چند ماه بعد هم ادامه داشت.

دکتر محمد ملکی؛ اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب؛ طی مصاحبه‌یی در مورد آمار قتل‌عام شدگان ضمن تأکید روی عدد بیش از ۳۰هزار اعدام گفت:
«تعداد هم خیلی زیاده؛ من اگر بخواهید سندی دارم که نشون میده تعداد خیلی زیاده و آنچه که آیت‌الله منتظری و دیگران در ۴هزار و ۵هزار و این حرفها گفتن اینا اولاً اطلاعاتی ست که ایشون داشتن و بعد هم به ایشون دادن و بعد هم مربوط به تهران بوده در حالی که این مسأله کشتار سال ۶۷ در تمام شهرستانها و حتی شهرستانهای کوچک و روستاها هم اجرا شده است...»
 
 
قتل‌عام ـ ادعای دکتر محمد ملکی در مورد آمار اعدامهای سال ۶۷
 

قتل‌عام ـ‌ مصاحبه دکتر ملکی در مورد تعداد قتل‌عام شدگان مرداد ۱۳۹۵

و رضا ملک معاون سابق تحقیق و بررسی وزارت اطلاعات در زمان آخوند فلاحیان، طی یک افشاگری تکون دهنده از توی زندان سال‌۱۳۸۷ خطاب به دبیرکل ملل‌متحد گفت:
«جنایات این رژیم به حدی‌ است که طی چند شب در سال ۶۷بیش از ۳۳‌هزار و ۷۰۰نفر زندانیان دارای حکم اعدام و در گورهای دستجمعی توسط کانتینرها و بولدوزها به خاک سپرده شدن..»

 
قتل‌عام ـ افشاگری رضا ملک معاون سابق وزارت اطلاعات در مورد آمار زندانیان قتل‌عام شده
البته برخی دیگر از کسانی که روزگاری در هیأت حاکمه بودند و امروز کنار کشیده و برخی از اسناد اون جنایت بزرگ رو افشا کردن به عدد بیش از ۲۰هزار و ۳۰هزار هم اعتراف کردند. (مهدی خزعلی از معاونین ریاست جمهوری، محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و سینماگر سابق و...) اما نکته بسیار مهم این است که در شرایطی که هیولا با تمام قوا در محو آثار و نشانه‌های شهیدان تلاش میکنه و هر نام و اطلاعات از شهیدان گمنام از مرگ چندین اسیر قتل‌عام شده خبر می‌ده، تا امروز بیش از پنج هزار اسم و مشخصات از مجاهدین و بیش از پونصد اسم از زندانیان سایر جریانها که در جریان قتل‌عام ۶۷مظلومانه شهید شدن برملا و افشا شده.
البته به یمن جنبش فراگیر دادخواهی که موضوع قتل‌عام زندانیان در سال ۶۷ را به عاملی برای وحدت ملی تبدیل کرد، هر روز شاهد اطلاعات جدیدی از شهیدان و گورهای جمعی هستیم. اخیراً خبر کشف دو گور جمعی در اهواز و ماهشهر توسط مردم منتشر شد.

قتل‌عام ـ کشف دو گور جمعی زندانیان زندان کارون اهواز و زندان ناوا در بندر ماهشهر

بالای گزارش نوشته:
«فاجعه پنهان مرتبط با اعدامهای سراسری زندانیان سیاسی سال ۶۷ در خوزستان، اکنون پس از سی سال به کوشش تعدادی از بازماندگانِ آن قتل‌عام فجیع افشا می‌شود.
گورهای دسته‌جمعی زندانیان سیاسیِ زندانِ کارون اهواز در کنار پادگان ۲۸روح اللهِ سپاه پاسداران در حاشیه امامزاده... در حومه شهر اهواز و گورهای جمعیِ زندانیان سیاسیِ قتل‌عام شده‌ی زندانِ ناوا بندر ماهشهر در کنار گورستان ماهشهر قدیم قرار دارند...»
بله! آمار واقعی قتل‌عام شدگان بعد از پایان اختناق و نابودی کامل حکومت قتل‌عام افشا میشه.
زمانی که پرده‌ها کنار می‌رود و می‌بینیم عدد ۳۰هزار هم بسیار محافظه‌کارانه تنظیم شده و آمار واقعی بیش از اینهاست.

ادامه دارد...

قسمت سی و ششم

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b6bba15-bd61-4cb6-9836-6e994ce98f5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات