728 x 90

با یاد مجاهد شهید الهه عروجی

مجاهد شهید الهه عروجی
مجاهد شهید الهه عروجی

محل تولد: تهران
شغل: مهندس رشته معماری
سن: 25
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 27-7-1362
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید الهه عروجی در سال۱۳۳۵ در تهران متولد شد، وی پس از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه ملی شد و در رشته معماری تحصیلات را ادامه داد، و در جریان فعالیت‌های دانشجویی با سازمان مجاهدین آشنا شد و فعالیت‌های سیاسی خود را در این رابطه ادامه داد.

پس از پیروزی قیام نیز در ارتباط مستقیم با سازمان فعالیت کرد، و پس از ۳۰خرداد همراه با همرزم و همسر مجاهدش بهمن جوادی اصل در پایگاههای سازمان فعالیت‌های انقلابی خود را ادامه داد.

الهه و بهمن در۱۷بهمن سال۱۳۶۰ در خیابان گاندی در تهران مورد شناسایی قرار گرفتند و پاسداران برای دستگیری آنان اقدام به تیراندازی کردند، در جریان دستگیری آنها بهمن مجروح شد، و این زوج قهرمان مجاهد خلق دستگیر و شکنجه‌گاه اوین منتقل شدند. الهه قهرمان در زندان تکیه گاهی برای خواهران مجاهد و میلیشیایی بود که در زندان بودند و یا تازه وارد زندان می‌شدند.

در مورد برخورد گرم و مهربان الهه با خواهران مجاهد و مبارز زندانی، یکی از همبندان او نقل کند «وقتی وارد بند شدم الهه با دیدن من جلو آمد و لبخند بر لب احوالپرسی کرد. گفتم: «وضعت چطور است؟» خندید و گفت: «خیلی خوبم! یعنی مجاهد بودنم خش بر نداشته و در اوین معلوم شد که صلاحیت پا گذاشتن در راه و مسیر مجاهدین را داشتم».

بعد در حالی‌که برق غرور در چشمهای خندانش می‌درخشید ادامه داد: «بهمن دیروز تیرباران شد، فکر می‌کنم من هم همین روزها باید بار سفر ببندم و بروم روی تپه‌ها برای تیرباران شدن.

اما تلاشم این است که هر طور شده چند روز بیشتر زنده بمانم و سر و سامانی به اوضاع تعدادی از بچه‌های اینجا بدهم، باید آموزش ببینند و حد و مرزها برایشان روشن شود تا این‌که بهتر بتوانند مقاومت کنند».

یکی دیگر از همبندی‌های الهه در خاطراتش از قهرمانی الهه و نقش او در زندان می‌گوید: «سال ۶۰ در انفرادی ۲۰۹ اوین مدتی با الهه عروجی هم‌سلول بودم، آن روزها از بهترین روزهای دوران زندان برای من بود؛ آن هم به‌خاطر حضور و وجود الهه. وقتی با الهه بودی گذر زمان را احساس نمی‌کردی چون او یکپارچه شور بود و زندگی؛ و در مقابل پاسداران بسیار جنگنده و مهاجم.

ما، پنج نفر در یک سلول انفرادی بودیم. چند روزی بود که دستگیر شده و به این سلول رفته بودم که الهه را آوردند. از آن لحظه فقط یک چیز یادم ماند، لبخند گرم و صمیمی او»...

الهه در زندان اوین تشکیلات راه انداخته بود و تلاشش این بود که درقلب زندان اوین هر چه بیشتر خطوط سازمان را پیاده کند، لذا به‌طور پنهانی نشست می‌گذاشت و در شرایط بی‌نهایت بغرنج و پرریسک آن روزهای اوین، با صلابت و رعایت همه جوانب پیچیده راه دشوار کار تشکیلاتی در زندان را می‌گشود، و از هشیاری انقلابی بالایی برخوردار بود. در نهم بهمن ۱۳۶۲ پس از حدود دو سال اسارت، دژخیمان زندان اوین، خبر شهادت الهه را به خانوادهٔ او دادند.

رژیم از تحویل جسد و دادن هر گونه اطلاعی نسبت به محل دفن این شهید به خانواده‌اش خودداری کرد و لاجوردی، سردژخیم اوین به خانواده‌اش گفته بود اگر به تلویزیون بیایند و مجاهدین را محکوم کنند مزار دخترشان را به آنها نشان خواهد داد. اما خانوادهٔ این شهید قهرمان دست رد به سینهٔ آن جلاد زدند. در گذر زمان محل دفن الهه عروجی مشخص شد: بهشت زهرا- قطعه ۹۷-ردیف ۱۱۲-شماره ۵۰

دستخط مجاهد شهید الهه عروجی

دستخط مجاهد شهید الهه عروجی

بسم‌الله الرحمن الرحیم اللهم طیب بقضائک نفسی، و وسع بمواقع حکمک صوری، وهب لی الثقه لاقر معها بان قضائک لم یجر الا بالخیره، و اجعل شکری لک علی زویت عنی اوفر من شکری ایاک علی ما خولتنی. /

بار الها نفسم را به قضایت پاکیزه گردان و سینه‌ام را به واسطهٔ آنچه از حکمت که واقع گردیده گشاده‌دار و اطمینانی بر من ببخشای که بدان اقرار کنم قضای تو جز به خیر و نیکی جاری نمی‌گردد و شکرم را برای آنچه از دستم ستانده‌ای در مقابل آنچه بر من بخشیده‌ای افزونی بخش. از ادعیة امام سجاد (ع)

 

خاطرات


خاطره‌ای از خواهر مجاهد ژاله مهرام نیا: زیباترین صحنه‌ای که از الهه نازنینم یادم هست مربوطه به یک روز قبل از تظاهرات مسالمت‌آمیز ۳۰خرداد۶۰بود. او دختران دانشجوی دانشگاه ملی و هوادار مجاهدین را در خوابگاه جمع کرد. و نشستی با ما گذاشت، قبل از گفتن تیم بندی نفرات برای روز تظاهرات، ابتدا از شرایط حساس آن زمان و اهمیت برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز سی خرداد ۶۰گفت و برایمان توضیح داد. وی در صحبت‌هایش درباره محبوبیت مجاهدین و علت ترس و وحشت خمینی و پاسدارانش از مجاهدین خلق گفت...
بعد رو به همه ما گفت:
«امشب مثل شب عاشورا، و زمان تصمیم‌گیری برای شماست. امام حسین در آن روز چراغها را خاموش کرد و گفت فردا همه شما در نبرد عاشورا شهید می‌شوید. هر کس می‌خواهد برود، و هر کس می‌ماند با این اشراف بماند. حالا این خودتان هستید که باید انتخاب کنید»... .

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b060a33-d4bb-41b0-96ca-d7623de6d276"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات