728 x 90

با یاد مجاهد شهید خسرو قربان‌زاده

مجاهد شهید خسرو قربان زاده
مجاهد شهید خسرو قربان زاده

محل تولد: تهران
شغل:
سن: 28
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 13-5-1365
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید خسرو قربان‌زاده در سال۱۳۳۹ در تهران متولد شد، او برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته بود، و در جریان انقلاب ضدسلطنتی در آمریکا به‌سر می‌برد، اما بعد از پیروزی انقلاب تحصیلات را نیمه‌کاره رها کرد و به وطن بازگشت.

برگشت او همزمان با اوجگیری توطئه‌ها علیه ستاد مجاهدین و حملات چماقداران بود، خسرو از همان ابتدا به حقانیت مجاهدین پی برد و به آنان پیوست و کار تشکیلاتی خود را در فاز سیاسی به‌عنوان یک نیروی فعال در کانون توحیدی اصناف آغاز کرد.

خسرو بعد از ۳۰خرداد ۶۰ هم‌چنان به فعالیت‌های خود ادامه داد، و بعد از شهادت خواهرش رویا در مهرماه سال۶۰، او که قبلاً نیز با شهادت چندین نفر از دوستانش خشم و کینه‌ای عمیق نسبت به خمینی پیدا کرده بود، گامهایش مصمم‌تر شد تا راه سرخ شهیدان را تا آخرین نفس ادامه دهد.

او به راه این شهیدان ادامه داد و جنگید تا این‌که در فروردین ۶۳ در مراجعه به خانهٔ مادرش همراه همسرش دستگیر و به اوین منتقل شد. خسرو از ابتدای دستگیری در زیر شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفت طوری که صدای فریادش تا چند اتاق دیگر می‌رفت.

پاهایش از شدت شکنجه و شلاق ورم کرده و پر از خون بود، او حدود دوسال‌ونیم در زیرشکنجه بود و دژخیمان برای او حکم اعدام صادر کردند. خسرو در پیامی برای برادرش ضمن گفتن وصیت‌هایش به او گفته بود برایش حکم اعدام صادر شده است. خسرو در آخرین دیداری که با خانواده‌اش داشت به مادرش گفته بود «مادر برایم دعا کن! من تنها نیستم، ما بیست نفریم»

سرانجام در روز ۱۳مرداد ۶۵ خسرو که ۲۶سال داشت، در زندان اوین پس از تحمل دو سال و نیم زندان و شکنجه به‌دست مزدوران خمینی جلاد به‌شهادت رسید.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0c3c355-022d-4093-87ce-162fb6a008fc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات