728 x 90

با یاد مجاهد شهید مریم ساغری خداپرست

مجاهد شهید مریم ساغری خداپرست
مجاهد شهید مریم ساغری خداپرست

محل تولد: -
شغل: دانشجو
سن: 33
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان: -

زندگینامه شهید


مجاهد شهید مریم ساغری خداپرست در سال۱۳۳۶ تهران به دنیا آمد، او فعالیت سیاسی را در دوران قیام و انقلاب علیه نظام دیکتاتوری سلطنتی شاه هنگامی که دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بود، آغاز کرد.

بعد از انقلاب سال۵۷ و تشکیل انجمنهای دانشجویان مسلمان در دانشگاهها، مریم جزو اولین نفراتی بود که به انجمن دانشگاه پیوست و به فعالیت‌های خود اوج دیگری بخشید.

مریم خواهری مسئول و رزمنده بود و روحیه‌ای سرشار از جنگاوری و ارزش‌های والای انسانی داشت، وی در اواخر سال۵۸ به روابط درونی سازمان مجاهدین خلق ایران قرار گرفت و در بخش روابط خارجی سازمان در ستاد انزلی فعالیت خود را ادامه داد، و تا هنگام دستگیری در این بخش به انجام وظایف انقلابی‌اش مشغول بود.

او در روز ۱۰مرداد سال۶۰ به همراه مادرش در جریان تخلیه یکی از پایگاههای سازمان مجاهدین به اسارت پاسداران خمینی درآمد. شکنجه‌گران رژیم خمینی مریم و مادرش را زیر شکنجه بردند، و برای درهم‌شکستن روحیهٔ مریم بارها او را جلوی مادر و مادر را جلو او شکنجه کردند.

اما او شکنجه‌های وحشیانه را صبور و مقاوم تاب آورد و حاضر نشد هیچ اطلاعاتی در اختیار پاسداران قرار دهد، و همواره یا در انفرادی بود و ملاقات نداشت و یا در حال اعتصاب غذا بود.

دژخیمان خمینی مریم را به‌مدت دو سال در سلول انفرادی نگه‌داشتند، و او در طول اسارت یکی زندانیان مقاوم و سرموضع بود که بیشتر اوقات در سلول انفرادی بود. او در بیداگاه رژیم خمینی ابتدا به اعدام محکوم شد، اما کمی بعد حکم اعدام معلق شد و به حبس ابد تبدیل شد.

یکی از همرزمان و همبندی‌های مریم نقل می‌کند «اولین ملاقات مریم در سال۶۳ بود و بعد از چند بار ملاقات، به‌دلیل لو رفتن تشکیلات زندان، مجدداً او را به انفرادی بردند و تا سال۶۵ هیچ ملاقاتی نداشت.

هم‌چنین وی مدتی در سالهای ۶۵-۶۶ در بند دربستهٔ زیرزمینِ ۲۰۹ زندان اوین بود، و او همواره روحیه بالایی داشت و همیشه به بقیه بچه‌ها در مقاومت در برابر دژخیمان روحیه می‌داد.

بارها دژخیمان مریم را تحت فشار قرار دادند تا او را به ندامت بکشانند، اما مریم مقاومت کرد و قاطعانه دست رد به سینهٔ آنها زد و تسلیم خواسته آنها نشد»

سرانجام دفترِ زندگی سراسر افتخار و مبارزه مجاهد شهید مریم ساغری در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی و در شب هفتم مرداد سال۱۳۶۷ در اوج صداقت و فدا بسته شد.

او که هویت خود را از کلمهٔ مقدس مجاهد خلق گرفته بود، سرانجام خون خویش را نثار مردم و میهن در زنجیرش کرد و به عهد و پیمان خود با خدا و خلق وفا کرد.

از مریم یک دستمال گلدوزی شده که کارِ دست‌ساز او در زندان است، به یادگار در موزه شهدای مقاومت و مجاهدین خلق ایران باقی مانده است...

 

دستمال گلدوزی شده مجاهد شهید مریم ساغری خداپرست

دستمال گلدوزی شده مجاهد شهید مریم ساغری خداپرست

 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

>

 

تصویر مزار شهید


لینک مزار شهید در قطعه ۱۰۶ بهشت زهرا

 

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e7f50ea9-5f06-45a0-b997-8a7bb799b508"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات