728 x 90

با یاد مجاهد شهید بهمن ترشیزی

مجاهد شهید بهمن ترشیزی
مجاهد شهید بهمن ترشیزی

محل تولد: -
شغل: مهندس رشته معماری
سن: 27
تحصیلات: -
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 27-11-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


بهمن ترشیزی روز۲۷بهمن۱۳۳۲ متولد شد و در همین روز در سال۱۳۶۰ شهید شد.

او پس از تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه علم صنعت به کار در سینمای آزاد مشغول شد و چندین مستند از دورانِ انقلاب ساخت. یکی از آنها دربارهٔ زندگی طاقت‌فرسای کودکانی بود که از صبح زود تا غروب آفتاب در بلورسازی کار می‌کردند. او برای ساختِ این فیلم مدتی با این کودکان و خانوادهٔ آنها زندگی کرد.

در سال۵۶ موفق شد در فیلمی مستند قربانیان بحرانهای اجتماعی در نظام دیکتاتوری شاه را به تصویر بکشاند. در شهریور ۵۶ فیلمی از زاغه‌نشینی در شهر تهران تهیه کرد و هر دو فیلمش را در بیشتر دانشگاههای تهران به نمایش گذاشت.

این سینماگر مجاهد معتقد بود «سینما یک وسیلهٔ بیانی بسیار مؤثر و قوی است. از این ابزار باید به درستی استفاده کرد. اگه ما بتونیم پایه‌های یک سینمای سالم و مردمی را بریزیم، واقعاً گام بزرگی در آگاه کردن توده‌ها برداشته‌ایم».

بهروز در جریان انقلاب بهمن‌ماه ۵۷ به همراه بهروز برادر شهیدش از صحنه‌های قیام و شهدای گمنام عکس و اسلاید تهیه می‌کردند و تصاویر ِتظاهرات در عید فطر، ۱۷شهریور و ماه محرم و دهها تظاهرات دیگر را به ثبت رساندند.

بهمن در جریان انقلاب با مجاهدین ارتباط پیدا کرد و جسورانه در جریان انقلاب فعال بود و جوانان را ترغیب و تشویق به قیام می‌کرد.

بعد از انقلاب مدتی در واحدهای فرهنگی ادارهٔ سینمای آزاد مشغول بکار شد. اما با شروع انحصارطلبی خمینی، از این کار اخراج شد. او با شهید محمدرضا خاکسار و یکی دیگر از همرزمانشان «کانون فیلمسازان مسلمان» هوادار سازمان مجاهدین را بنیانگذاری کرد.

پس از ۳۰خرداد بهمن به فعالیت‌های انقلابی‌اش در سازمان ادامه داد و سرانجام در روز ۲۷بهمن۱۳۶۰ شهید شد.

پس از شهادت بهمن مادرش وقتی به زندان اوین مراجعه کرد و رد بهمن را گرفت، دژخیمان خمینی به او گفتند بهمن در جریان دستگیری به‌دلیل مقاومت کشته شده است و در بهشت زهرا قطعه ۹۲، ردیف ۱۲۳ شماره ۱۵ دفن شده است.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

مجاهدان شهید رضا ترشیزی - بهروز ترشیزی و بهمن ترشیزی

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f318f629-e274-4c87-8bce-9b5763d0ed29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات