728 x 90

با یاد مجاهد شهید ابوالقاسم (قاسم) توکلی خمینی

مجاهد شهید ابوالقاسم (قاسم) توکلی خمینی
مجاهد شهید ابوالقاسم (قاسم) توکلی خمینی

محل تولد: اراک
شغل: فیزیکدان
سن: 27
تحصیلات: لیسانس فیزیک
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 29-6-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۷ / ۶ماه

نحوه شهادت  : درگیری با مزدوران رژیم

قاسم توکلی در یک خانواده متوسط در شهر اراک متولد شد. وی پس از گذراندن دوره دبستان و دبیرستان در زادگاهش، وارد دانشگاه شد.

ابوالقاسم در دوران دانشجویی با سازمان مجاهدین خلق ایران آشنا شد و تحت تأثیر سازمان وارد فعالیت‌های علنی و مخفی سیاسی علیه نظام دیکتاتوری شاه شد. به‌دلیل همین فعالیت‌ها در سال۵۷ توسط ساواک دستگیر و مدتی زندانی شد.

اگر چه موج قیام و انقلاب دست ساواکیها و بازجویان و دژخیمان شاه را برای شکنجه بسته بود ولی خوی استبدادی آنها باعث می‌شد که ضرب و شتمها و اذیت و آزارهای خودشان را در رابطه با زندانی داشته باشند که ابوالقاسم هم از این ضرب‌وشتم‌ها و آزار و اذیتها بی‌نصیب نبود. تهدیدات همراه به ضرب‌وشتم و فشار گذاشتن روی خانواده وی از جمله این اقدامات بود.

نهایتا ابوالقاسم توکلی بعد از شش ماه زندان به‌همت قیام ضدسلطنتی مردم ایران از زندان آزاد شد.

از آنجایی که همه اعضای خانواده آنها هوادار سازمان بودند، خانه آنها و همین‌طور مغازه پدری وی که یک مکان بزرگ بود در اختیار سازمان قرار گرفت. این محل در دوران انقلاب به نام خانه کتاب شناخته می‌شد و نقش اساسی در انقلاب ضدسلطنتی در اراک ایفا نمود.

بعد از پیروزی انقلاب ابوالقاسم به همراه تعداد دیگری از هواداران سازمان هسته اولیه هواداران سازمان را در همین محل تحت نام انجمن دانش‌آموزان مسلمان شکل دادند. قاسم در ابتدا مسئول بخش دانش آموزی بود بعد از آن به قسمت دانشجویی منتقل و مسئولیت بخش دانشجوی اراک را عهده‌دار شد و ابتدای سال۵۹ به قسمت بخش اجتماعی منتقل گردید.

داستانهای حماسی دفاع ابوالقاسم هنگام حمله چماقداران خمینی به انجمن مسلمانان اراک بسیار ستودنی است. وی با حداقل نفرات در برابر این وحوش جانانه می‌ایستاد تا آنجا مزدوران رژیم یکبار روی وی بنزین ریختند تا وی را آتش بزنند که هواداران سر رسیده و ممانعت می‌کنند.

ابوالقاسم به‌دلیل شناخته شدگی زیاد در اراک پس از سی خرداد به سمنان منتقل شد و در آنجا نیز در مسئولیتهایش موفق بود. برخوردهای صمیمانه، انضباط وآرمش او در کارها به اطرافیانش اطمینان خاطر می‌داد. بسیار دقیق و جدی بود.

سرانجام مجاهد دلیر ابوالقاسم توکلی در ۲۹شهریور ۱۳۶۰ در تهران طی یک مأموریت با مزدوران رژیم درگیر شد و به‌شهادت رسید.

برادرش کاظم توکلی نیز که از اعضای فعال سازمان بود در شیراز دستگیر و بدار آویخته شد. هم‌چنین خواهر مجاهد پروانه معزنی همسر ابوالقاسم نیز در شیراز دستگیر و تیرباران شد.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c45171e9-72cb-4db3-8e80-7cce8db7430e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات