728 x 90

با یاد مجاهد شهید سیدمحمد علی یحیوی

مجاهد شهید سیدمحمد علی یحیوی
مجاهد شهید سیدمحمد علی یحیوی

محل تولد: اهواز
شغل: دانشجو
سن: 28
تحصیلات: دانشجو
محل شهادت: همدان
تاریخ شهادت: 14-9-1360
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : بیش از ۳ سال زندان قصر-کمیته

نحوه شهادت: تیرباران

مجاهد شهید سید محمدعلی یحیوی (صمد) در سال۱۳۳۲ در خانواده‌ای مذهبی در اهواز به دنیا آمد. در سال‌های آخر تحصیلات متوسطه بود که در جلسات تفاسیر پدر طالقانی شرکت می‌کرد و در همانجا بود که با مجاهدین خلق و آرمانهای توحیدیشان آشنا شد.

بعد از این آشنایی، در ارتباط با مجاهدین به فعالیت‌های خود علیه رژیم وابسته شاه خائن ادامه داد.

محمدعلی یک شبکه کوچک پخش و توزیع جزوات مجاهدین به کمک سایر جوانان فامیل به‌وجود آورد که بعد از مدتی، فعالیت این شبکه برای ساواک لو رفت و وی در سال۵۴ توسط ساواک دستگیر شد و زیر سخت‌ترین شکنجه‌های دژخیمان شاه قرار گرفت، به‌نحوی که بارها بعد از شکنجه به بیمارستان زندان منتقل می‌شد و چند بار نیز پاهای وی که تا زانو گوشتهای آن در اثر ضربات کابل و باتون ریخته بود تحت عمل جراحی قرار گرفت.

محمدعلی پس از طی سرفرازانه این دوران، در زندان از نزدیک آموزشهای سازمان را در زمینه‌های مختلف فرا گرفت.

وی در سال۵۷ به همت مردم از زندان آزاد شد و پس از آزادی از زندان در جریان قیام ضدسلطنتی ۲۲بهمن، به سازماندهی نیروهای جوان و مبارز پرداخت.

بعد از پیروزی قیام ۲۲بهمن محمدعلی به‌عنوان مسئول جنبش ملی مجاهدین در شهر خرم‌آباد، به فعالیت خود ادامه داد. از آنجا که سرکردگان رژیم خمینی، حضور فعال مجاهدین را هم‌چون شهرهای دیگر در این شهر نیز نمی‌توانستند تحمل کنند، بعد از حمله به دفتر مجاهدین و ضرب‌وشتم فراوان کلیه‌ی هواداران، آنرا به تعطیلی کشاندند.

محمدعلی بعد از سازماندهی و راه‌اندازی تحصن با شکوه ۱۶ روزه در برابر دادگستری خرم‌آباد (به‌منظور افشای عملکردهای مرتجعین به سرکردگی شیخ مهدی قاضی)، به کرج منتقل شد و به‌عنوان مسئول انجمن کرج به فعالیت‌های خود ادامه داد و بعد از مدتی به‌عنوان مسئول غرب کشور به کرمانشاه و سپس به بروجرد و سرانجام در مرداد ماه ۶۰ برای ادامه مسئولیتهایش به همدان اعزام شد.

در روز ۴آبان سال۶۰ محمدعلی به همراه همسر مجاهدش شهید زیبا عنایتی، مود حمله پاسداران و چماقداران مسلح خمینی در این شهر قرار گرفت، و طی یک در گیری نابرابر همسرش به‌شهادت رسید، و خودش نیز دستگیر شد.

محمدعلی قهرمان بعد از تحمل یک ماه‌ونیم شکنجه طاقت‌فرسا در زندان همدان در تاریخ ۱۴آبان۶۰ به جوخه اعدام سپرده شد و به‌شهادت رسید.

یادش گرامی و راهش پر روهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dd7c76ea-3cab-4b6c-b77f-1675174cdfe4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات