728 x 90

با یاد مجاهد شهید مهدی یخچالیان (یخچالی)

مجاهد شهید مهدی یخچالیان (یخچالی)
مجاهد شهید مهدی یخچالیان (یخچالی)

محل تولد: قزوين
شغل: راننده
سن: 34
تحصیلات: دیپلم
محل شهادت: قزوین
تاریخ شهادت: 31-6-1360
محل زندان: قزل قلعه و قصر

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: از سال ۵۴ تا ۵۷ به مدت ۳ سال – قزل قلعه و قصر

نحوه شهادت : تیرباران

مهدی یخچالیان در سال۱۳۲۶ در شهر قزوین متولد شد. وی در همان شهر دوره ابتدایی و دبیرستان را گذراند و موفق به اخذ دیپلم شد. مهدی بعد از دیپلم وارد بازار کار شد و با تهیه یک بنز خاور شغل رانندگی را برگزید. وی که با محرومیت و فقر مردم از نزدیک آشنا بود، با علنی شدن سازمان مجاهدین بعد از سال۵۰ و اوجگیری مبارزه مسلحانه انقلابی علیه شاه خائن، در فعالیت علیه شاه خائن فعال شد. در همین مسیر بود که در سال۵۴توسط ساواک شاه دستگیر و روانه شکنجه‌گاه شد. مهدی که به استواری در مبارزه و صفا و معرفت در میان همرزمانش شناخته می‌شد در برابر شکنجه‌های وحشیانه ساواک سرفرازانه مقاومت کرد و سپس به مدت سه سال را در زندانهای قزل قلعه و قزل‌حصار سپری کرد و در سال۵۷ مانند سایر زندانیان سیاسی به همت خلق قهرمان ایران از زندان آزاد شد.

مهدی در قیام مردم قزوین علیه شاه خائن، شرکت فعال داشت.

وی پس از پیروزی، فعالیت خود را در جنبش ملی مجاهدین در قزوین ادامه داد و مدتی بعد از بسته‌شدن دفتر جنبش در مهرماه ۵۸ به تهران منتقل شد و در ستاد انزلی تهران به مسئولیتهایش ادامه داد.

مهدی در همان فاز سیاسی تنها سرمایه‌اش را که یک بنز خاور بود، فروخت و پول آن را به سازمان داد.

این مجاهد قهرمان نیز مانند سایر مجاهدان با شروع فاز نظامی و مقاومت مسلحانه انقلابی به زندگی مخفی روی آورد تا آن که در اواخر مرداد سال۶۰ در یک تردد در ترمینال خزانه تهران شناسایی و بعد از دستگیری به قزوین منتقل شد و ابتدا در زندان سپاه و سپس زندان بیدادگاه انقلاب قزوین تحت شکنجه‌های بسیار قرار گرفت.

یکی از مجاهدان همرزم مهدی نوشته است: «از آنجا که مهدی در زندان به‌لحاظ سنی بزرگتر از دیگران بود و به‌دلیل سوابق مبارزاتی‌اش در زمان شاه موقعیت و محبوبیت خاصی در میان مردم قزوین داشت و این را خود رژیمی‌ها هم می‌دانستند، با مراجعه به او در زندان می‌گویند ما نوکر تو هستیم و تو گردن ما حق داری و... تو شرایط زندگیت با بقیه فرق می‌کند تو بچه داری و. . ما تنها از تو می‌خواهیم تو فقط بیا بگو که من با اینها (مجاهدین – مسعود رجوی) نیستم که مهدی هم در جواب گفته بود که من عاشق مسعود هستم»

نهایتا این مجاهد قهرمان در تاریخ ۳۰شهریور سال۱۳۶۰ در زندان بیدادگاه قزوین به‌همراه دو مجاهد دیگر توسط دژخیمان خمینی به جوخه تیرباران سپرده شد و به‌شهادت رسید.

شهادت وی با توجه به محبوبیت زیادی که در میان مردم داشت، تأثیر تکان‌دهنده و گسترده‌یی در میان مردم داشت و به صراحت از وی به نیکی و بزرگی و کسی که راه امام حسین را رفت یاد می‌کردند.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e54a2735-186b-4a17-9b16-6d1a642989a4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات