728 x 90

با یاد مجاهد شهید جلیل ضابطی

مجاهدشهید جلیل ضابطی
مجاهدشهید جلیل ضابطی

محل تولد: تبریز
شغل: دانش آموز
سن: 25
تحصیلات: سال چهارم دبیرستان
محل شهادت: مشهد
تاریخ شهادت: 25-5-1367
محل زندان: مشهد

زندگینامه شهید


مجاهد سربه‌دار جلیل ضابطی‌، متولد ۳فروردین سال۱۳۴۲ در تبریز و ساکن مشهد بود. وی در دوران انقلاب ضدسلطنتی و در جریان این قیام با آرمانهای سازمان مجاهدین آشنا شد، از اواخر سال۱۳۵۷ به هواداری از سازمان مجاهدین برخاست. همزمان وی تا سال۱۳۶۰ مشغول تحصیل نیز بود، وی یکی از دانش‌آموزان خوب رشته ریاضی در مشهد بود.

او در ۱۹مهر سال۶۰ توسط پاسداران جنایتکار رژیم دستگیر شد و در ۱۲مهر ۶۱ آزاد شد، اما از تلاش برای مبارزه و وصل با سازمان باز نایستاد.

جلیل برای ارتباط با سازمان به شهر میاندوآب رفت، سپس برای وصل سایر دوستانش به مشهد برگشت، در تاریخ ۱۳بهمن سال۱۳۶۱ در همان شهر توسط پاسداران جنایتکار دوباره دستگیر شد. شکنجه‌گران رژیم حدود ۴ماه او را بازجویی و شکنجه کردند و سرانجام وی را به ۱۰سال حبس محکوم کردند.

او در زندان جزو زندانیان مقاوم بود و به همین خاطر ماهها در قرنطینه زندانیان سرموضع و مقاوم مستمراً زیر فشار پاسداران شکنجه‌گر قرار داشت. چند ماه قبل از شروع اعدامهای سال۶۷ از خانواده او خواستند که سند بگذارند، اما این تلاشها هم به نتیجه نرسید و او آزاد نشد.

یکی از هم‌بندان او نقل می‌کند «جلیل را پنجشنبه ۱۹مرداد برای اعدام بردند اما اعدام نکردند.

هنگامیکه او را دیدم سرو صورتش زخمی و عینکش شکسته و شکنجه شده بود، در مدت چند روزی که او را ندیده بودم به‌شدت لاغر شده بود».

جلیل قهرمان در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سحرگاه ۲۵مرداد سال۱۳۶۷ همراه نزدیک به ۵۰تن دیگر از یارانش در مشهد بشهادت رسید.

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e55067fe-3b33-4a9e-89c0-f462a91241ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات