728 x 90

با یاد مجاهد شهید اصغر زمان‌وزیری

مجاهد شهیداصغر زمان وزیری
مجاهد شهیداصغر زمان وزیری

محل تولد: اصفهان
شغل: دانشجو
سن: 32
تحصیلات: -
محل شهادت: کرمانشاه
تاریخ شهادت: 5-5-1367
محل زندان: -

 

زندگینامه شهید


محل تولد: اصفهان

سن: ۳۲ سال (متولد ۱۳۳۵)

تحصیلات: دانشجو

زندانی زمان شاه: ۱۳۵۳ / ۴سال

زندانی زمان خمینی:

تاریخ شهادت: تابستان ۱۳۶۷ عملیات عقیدتی میهنی فروغ جاویدان

محل شهادت: تنگه چهار زبر

نحوه شهادت: درگیری با گله‌های وحشی پاسداران خمینی

اصغر در سال۱۳۳۵ در شهر اصفهان بدنیا آمد و پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه پلی‌تکنیک تهران شد؛ وقتی وارد دانشگاه شد؛

وی که در دانشگاه برای مبارزه با استبداد فاسد و غارتگر سلطنتی و رهایی مردم محرومی که به‌شدت به آنها عشق می‌ورزید، به‌دنبال راه و روش مؤثر می‌گشت.

در شرایطی که شاه در سال۵۴ در زندان و بیرون زندان با بگیر و بندهای گسترده و هدف دار ایجاد کرده بود و در دانشگاههای کشور به‌ویژه تهران موج دستگیریها بالا بود، و در کنار اینها خیانت اپورتونیستهای چپ‌نما علیه سازمان مجاهدین و تبلیغات مرتجعین همه چیز را مخدوش کرده بود، اصغر که گمشده‌اش را در آرمانهای سازمان‌یافته بود به هواداری از مجاهدین پرداخت و فعالیت‌هایش را در همین مسیر سامان داد.

از مهمترین کارهای آن دوران بسیج و هدایت تظاهراتهایی بود که توسط دانشجویان انجام می‌شد که اصغر نقش مهمی در آن ایفا می‌کرد.

اصغر به‌دلیل همین فعالیت‌ها در سال۵۴ توسط ساواک آریا مهری دستگیر شد. شکنجه‌ها و بازجوییهای مستمر که اصغر هم مانند بسیاری دیگر از آن بی‌بهره نبود او را از پیگیری برای یافتن گم شده خود که وصل به سازمان مجاهدین خلق ایران بود باز نداشت با آن که شدت شکنجه‌های ساواک شاه روی وی به حدی بود که سال‌ها بعد از دردهای ناشی از آن رنج می‌برد.

اصغر در زندان خیلی زود جای خود را در جمع مجاهدین یافت و به آرزویش رسید. آموزشهای سازمان را با جان و دل فرا گرفت و به یک مسئول ارزنده تبدیل شد. او نیز همراه سایر همرزمانش قبل از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ به دست خلق قهرمان از زندان آزاد شد.

پس از انقلاب ابتدا به کمک همرزمانش جنبش ملی مجاهدین در اصفهان را تشکیل دادند. سپس به خوزستان رفت و در تشکیلات آن جا به فعالیت‌های سازمانی خود ادامه داد. مجدداً در شمار مسئولان استان اصفهان عهده‌دار مسئولیت شد. و در فاز نظامی نیز از فرماندهان مسؤل مجاهدین در استان فارس بود.

در سامان دادن و وصل کردن رزمندگان مجاهد خلق که پس از یورش ضدبشری خمینی در۳۰ خرداد ۶۰؛ قطع ارتباط شده بودند؛ و انتقال نیروهای فارس و خوزستان به منطقه مرزی برای تشکیل یک نیروی متمرکز که پایه‌های اولیه تشکیل ارتش آزادی بود؛ نقشی چشمگیر داشت. در سال۶۴ یکی از فرماندهان سیاسی ـ نظامی مجاهدین در مناطق ۲۳ گانه کشور بود.

انقلاب درونی مجاهدین نقطه عطفی در ارتقای انقلابی اصغر بود که در مسئولیت‌پذیری او به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین فرماندهان ارتش آزادی به ثمر نشست. چندین عملیات قهرمانانه را فرماندهی کرد. در دو عملیات بزرگ آفتاب و چلچراغ نیروهای تحت فرماندهی او خط شکن بودند. مجاهد قهرمان اصغر زمان وزیری فرمانده یک تیپ رزمی ارتش آزادیبخش ملی بود با نیروهای تحت فرماندهیش در فروغ جاویدان با دلیری مضاعف به قلب دشمن یورش بردند و در تنگه چهارزبر انبوه انبوه از آنان را به خاک هلاکت افکندند.

در گیر و دار این نبردهای خونین بود که اصغر در اوج قهرمانی و سر فرازی به‌شهادت رسید. پیکر مطهر او توسط همرزمانش کربلا منتقل گردید و در خاکپای سید الشهدا حسین بن علی (ع) به خاک سپرده شد. آری این‌گونه این مجاهد و مبارز بزرگ علیه دو دیکتاتوری شاه و شیخ تا آخرین نفس به رزم جانانه‌اش ادامه داد و به عهدش با خدا و خلق وفا نمود و الگو و آموزگار جاودان نسلهای آینده گردید.

یادش گرامی و راه و آرمان پرافتخارش جاودان و پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d79b982-3f97-48df-88d5-09de1107372e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات